TESK’ten hurda araç teşvik yasası talebi

Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, çevreyi, insan sıhhatini ve trafiği olumsuz etkileyen hurda araçların geri dönüşümü için teşvik yasasının tekrar gündeme gelmesini talep etti.

Palandöken, yazılı açıklamasında, vatandaşların eski, çürümeye yüz tutmuş, manzara ve etraf kirliliği oluşturan, insan sıhhatini tehdit eden araçlarını teşvikle, lisanslı geri dönüşüm tesislerine bırakarak iktisada kazandırması gerektiğini bildirdi.

Bunun için araçlarını hurdaya veren bireylerin motorlu taşıtlar vergi borçları ve trafik cezalarının silinmesi ve çıkarılacak yasanın daima yürürlükte kalması üzere imtiyazlar getirilmesi gerektiğini aktaran Palandöken, şu değerlendirmede bulundu:

FİYATLAR 2 KATTAN FAZLA ARTTI

“Döviz kurlarındaki artış nedeniyle sıfır araçların fiyatları yükselirken vergisiz fiyatı artan aracın ÖTV matrahı da yükseldiği için araç fiyatları 2 kattan fazla arttı.

Bu durum vatandaşlarımızı ikinci el ve yaşlı araç kullanmaya iterken trafikte yaşanacak muhtemel riskleri artırıyor. Zira yaşlı araçlar trafik kazalarının artmasına, maddi hasarlara, akaryakıt sarfiyatının yükselmesine ve gereksiz kesim ithalatına neden olarak ulusal servetin kaybına da yol açıyor.

Ayrıca yaşlı araçların hurdaya çıkmaması Türkiye’nin yurt dışından hurda ithal etmesine sebep oluyor. Türkiye en çok hurda ithal eden ülkelerin başında geliyor. Halbuki teşviklerle bir arada yaşlı araçlar hurdaya ayrılmalı ve hurda ithalatı azaltılarak döviz çıktısı önlenmeli.”

26 MİLYON ARACIN BİRDEN FAZLA 15 YAŞ VE ÜZERİ

Palandöken, kara yollarında yaklaşık 26 milyon araç bulunduğunu ve bunların birçoklarının 15 yaş ve üzeri olduğunu kaydetti.

Tüm dünyanın etrafa daha az atık salan hibrit ve elektrikli araçlara yöneldiği bu periyotta Türkiye’nin bu derece hurda ve yaşlı araç kullanmasının çevreyi de olumsuz etkilediğine dikkati çeken Palandöken, şöyle dedi:

“Çünkü ulaşım dalı insan üretimi sera gazlarının en büyük üreticisidir. Yaşlı ve hurda araçların gerek kara duman atması gerek egzoz emisyon bedellerinin olağanın çok üstünde olması etrafımızı tehdit ettiği üzere insan sıhhatini da olumsuz etkiliyor.

Bu nedenle cadde, sokak ve meydanlarda yer alan hurda ve atıl araçlar için vatandaşlarımıza teşvik kaide.” (AA)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir