Boeing çalışanları, şirketin yüzde 25’lik artırım teklifini kabul etmeyerek greve gitme kararı almıştı. Boeing bu kararın akabinde görüşmeye açık olduğunu açıkladı. Şirketin CFO’su Brian West yaptığı açıklamada, personel grevinin uçak teslimatlarına ziyan vereceğini ve şirketin toparlanmasını tehlikeye atacağını söyledi.
Grevin finansal tesirinin, ne kadar süreceğine bağlı olacağını belirten West, bilhassa 737 Max üzere şirketlerin en çok satan uçaklarının üretiminin bu grevden etkileneceğini de kelamlarına ekledi.
Morgan Stanley konferansında konuşan West, “Grevin üretimi, teslimatları ve operasyonlarımızı etkileyecek ve toparlanmamızı tehlikeye atacak. “Bu nedenle şu anda önceliğimiz, nakit tasarrufuna odaklanmak” dedi.
West, Boeing’in önceliğinin tekrar müzakere masasına dönmek ve güzel bir mutabakata varmak olduğunu da kelamlarına ekledi.
Boeing payları, Moody’s’in Boeing’in tüm kredi notlarını düşüş incelemesine almasının ve Fitch Ratings’in uzun süren bir grevin Boeing’in notunu düşürme riski taşıyabileceğini açıklamasının akabinde Cuma günü sert düştü. Bu adımlar, zati artan borç yüküne sahip olan bir üreticinin borçlanma maliyetlerini artırabilir.
Boeing payları Cuma gününü yaklaşık yüzde 4 düşüşle kapandı.
Boeing, yıl sonu 737 Max üretim maksadına tutturabilecek mi?
West, şirketin yıl sonuna kadar aylık 38 adet 737 Max uçağı üretme maksadını tutturup tutturamayacağını söylemeyi reddetti.
Jefferies havacılık analisti Sheila Kahyaoğlu, daha evvel 30 günlük bir grevin Boeing için 1,5 milyar dolarlık bir kayıp manasına gelebileceğini varsayım etmişti.
West, Boeing’in çabucak nakit tasarrufuna yönelik hareketlere odaklanacağını ve yeni CEO Kelly Ortberg’in sendika ile bağlantıları tekrar tesis etmek için çalışacağını ekledi.
Ne olmuştu?
Boeing ve Milletlerarası Makineciler ve Havacılık İşçileri Birliği, dört yıl boyunca yüzde 25 fiyat artışlarını ve sıhhat ve emeklilik yardımlarında iyileştirmeler içeren süreksiz bir iş mukavelesi açıklamıştı. Lakin emekçiler yüzde 40 artırım talep ediyordu ve teklifin artan ömür maliyetini karşılamadığını savundular.
Seattle bölgesi ve Oregon’daki emekçiler yüzde 94,6 oranında teklifi reddetmek ve yüzde 96 oranında grev lehine oy kullandı.
Cuma gece yarısından sonra iş bıraktılar.
Boeing makinistleri en son 2008’de grev yapmıştı ve bu iş bırakma neredeyse iki ay sürmüştü.
Üretimde muhtemel aksama, üreticinin birçok problemle karşı karşıya olduğu bir periyotta geliyor. Şirket, üretimi artırmakta ve güvenlik krizlerinin akabinde prestijini geri kazanmakta zorlanıyor.
Ocak ayında neredeyse yeni olan bir Boeing 737 Max 9’da kapı tapası patlaması, Federal Havacılık Yönetimi’nin Boeing’in Max uçaklarının üretimini artırmasını engellemesine ve düzenleyicinin, güvenlik ve kalite prosedürlerinden mutlu kalana kadar üretim tesislerinde kontrolleri artırmasına yol açtı.