Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Çinli BYD firması ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında, Türkiye’de yatırıma yönelik mutabakat temmuzda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın öncülüğünde imzalanmıştı.
Anlaşma çerçevesinde, BYD’nin Manisa’da yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırımla yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araba üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik AR-GE merkezi kurması öngörülüyor. 2026 sonunda üretime başlaması hedeflenen tesiste, 5 bin bireye kadar direkt istihdam sağlanması planlanıyor.
Ancak geçen günlerde milletlerarası medyada yer alan, Çin idaresinin elektrikli araba üreticilerine “teknolojilerinin yurt içinde kalmasını sağlama davetinde bulunduğu” savları üzerine, bu ülkeden Türkiye’ye yapılan ve yapılması planlanan yatırımların durumu merak konusu oldu.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı yetkililerinin AA muhabirine yaptığı açıklamaya nazaran, halihazırda BYD ve Chery ile Türkiye’de fabrika yatırımları için yürütülen müzakerelerde rastgele aksaklık beklenmiyor. Yalnızca Türkiye’de değil Avrupa’da da yankı bulan mutabakat çerçevesindeki yatırım planları sıkıntısız devam ediyor.
İstanbul ve Manisa için aranan pozisyonlar
Öte yandan, AA muhabirinin BYD Avrupa’nın resmi LinkedIn hesabından yaptığı derlemeye nazaran, Çin menşeli marka, Türkiye’de İstanbul ve Manisa için iş ilanlarına çıktı.
Markanın iş ilanlarında, Manisa için “işe alım uzmanı, İK yöneticisi, kıdemli danışman, iş sıhhati ve güvenliği mühendisi ile bordro uzmanı” alanlarında durumları müracaata açtığı görülüyor.
Markanın ayrıyeten İstanbul için “yedek modül stok denetim ve bayi dayanak uzmanı, mali denetim ve raporlama uzmanı, satış sonrası kıymet zinciri sorumlusu, satış muhasebe uzmanı ve kıdemli İK uzmanı/İK yöneticisi (Çince konuşan)” üzere konumlar için ilan verdiği görülüyor.
Diğer markalardan da somut adımlar bekleniyor
Öte yandan, BYD’nin Türkiye’ye yönelik yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım kararı, Türk otomotiv endüstrisi için yeni bir periyodun kapılarını ortalarken, bunun “kelebek etkisi” yaparak Türkiye’de yatırım ortamını daha cazip hale getirmesi ve farklı kesimlerden öteki markalara da referans teşkil etmesi bekleniyor.
Yerli üretimin iç pazardaki hissesinin yükseltilmesi ve korunması ile yurt içine yatırımların özendirilmesi maksadıyla Çin menşeli akaryakıtlı ve hibrit binek arabalara ek gümrük vergisi uygulanması kararı da sonuçlarını verdi. Kararın akabinde, sıklıkla “Türkiye’yi Avrupa’ya açılan bir kapı” olarak gördüklerini lisana getiren Çin markaları, aksiyon ve yatırım planlarını açıklamaya başladı.
BYD’nin akabinde Türkiye’de yatırıma en yakın adaylardan biri de Chery markası olarak öne çıkıyor. Chery’nin Türkiye’de yatırım konusunda uzun vakittir çalıştığı, titizlikle tüm fizibilite çalışmalarını sürdürdüğü ve tüm çerçeveyi masada ayrıntılıca görüştüğü belirtiliyor.
Chery dışında Skywell ve MG üzere markaların da Türkiye’de yatırım konusunda çalışmalarına devam ettiği biliniyor. Bu markaların yanı sıra Çin’in en büyük araba üreticilerinden DFSK’nin Türkiye operasyonları, markanın Avrupa’ya açılan kapısı olarak ehemmiyetini artırmayı sürdürüyor.
Ayrıca dünyanın en büyük lityum pil üreticilerinden Çinli Ganfeng Lithium, Türkiye’de 500 milyon dolarlık yatırım yapmak üzere Yiğit Akü ile mutabakat imzalamıştı.