Ordu’da son günlerde mantar zehirlenmelerinde artış yaşanırken, Ünye İlçe Sıhhat Müdürü Uzman Dr. Yusuf Güney, bilgilendirici açıklamalarda bulundu. Zehirlenmelerin bilhassa ilkbahar ve sonbahar devirlerinde olduğuna dikkat çeken Güney, tabiattaki mantarların zehirli olup olmadığının ayırt edilemediğini, insanların kültür mantarı tüketmeleri gerektiğini aktardı.
“MANTARIN ZEHRİ HİÇBİR FORMDA YOK EDİLEMEZ”
Mantar zehirlenmesinin doğal alanda yetişen, yapısında zehirli unsurlar bulunan mantarların tüketilmesiyle oluştuğunu kaydeden Güney, “Ölümle de sonuçlanabilen önemli bir zehirlenmedir. Mantar zehirlenmeleri bilhassa yağışların arttığı ilkbahar ve sonbahar aylarında artmaktadır. Tabiatta yetişen on binlerce mantar çeşidi bulunmaktadır. Mantarların zehirli olup olmadıklarına formuna, rengine bakarak anlamak mümkün değildir. Mantarların yoğurtla bir arada tüketilmesi, pişirilmesi, sirkeli ya da tuzlu suda bekletilmesi, kaynatılması, taze, konserve ya da kurutulmuş olması, zehrinin yok edilmesi için kâfi değildir. Mantarın zehri hiçbir formda yok edilemez. Tabiatta bizatihi yetişen mantarların zehirli yahut zehirsiz olduğunu anlamak mümkün değildir. Mantar yenecekse kesinlikle kültür mantarları tercih edilmeli ve bol su ile yeterlice yıkanarak pişirdikten sonra tüketilmelidir. Satın alacağınız mantarın ambalajlı olmasına ve etiketinde üretim yeri, üretim müsaadesi, üretim tarihi üzere bilgilerin yer almasına dikkat edilmelidir” dedi.
BU BELİRTİLERE DİKKAT
İlçe Sıhhat Müdürü Güney, zehirlenme belirtisi olan bireylerin en yakın sıhhat kuruluşuna gitmeleri gerektiğini belirterek, “Sersemlik, uykuya meyil, bulantı, kusma, ateş, terleme, bulanık görme, yüz ve uzunluğunda kızarıklık, ağızda metalik tat, karın ağrısı, ishal, mantar zehirlenmesinin birinci gözlenen belirtileridir. Daha sonra karaciğer, böbrek öteki organların fonksiyon bozuklukları, koma ve mevt de görülebilmektedir. Mantar tüketiminden sonra bu belirtilerden bir ve daha fazlası görüldüyse en kısa müddette sıhhat kuruluşuna başvurulmalıdır” sözlerini kullandı.